blijf op de hoogte

Heb je een nieuwe website nodig voor inbound marketing?

Website nodig voor Inbound Marketing?
3 minuten

Inbound marketing betekent een investering, daar kan je niet om heen. De enige manier om hier positief mee om te gaan, is om het dan ook te zien als een investering en niet als een pure kost, een denkfout waarmee helaas al vele van je voorgangers worstelden. Dat je hiervoor de financiële middelen nodig hebt, wil je nog wel begrijpen, maar heb je dan ook nog eens een nieuwe website nodig?

Misschien is het helemaal niet zo lang geleden dat je je website liet vernieuwen. Misschien wil je wel een nieuwe website, maar is het niet mogelijk om tegelijkertijd twee fikse investeringen te doen. Je vraagt je dus af: heb je voor inbound marketing een nieuwe website nodig?

Niet per se.

Je hebt een geoptimaliseerde website nodig

Veel mensen richten zich te veel op de uitstraling van een website of redesign en denken dat een mooi plaatje het belangrijkste is. We gaan er niet om liegen, een aantrekkelijke website is zeker geen slecht idee. Maar veel belangrijker is een geoptimaliseerde website die afgestemd is op digitale marketing.

Hoe je dat aanpakt?

Eerst moet je uitzoeken wat bezoekers van je website verwachten. Vervolgens moet je die verwachtingen gaan beantwoorden, volgens de principes van inbound marketing.

Hoe optimaliseer je je website?

Vaak is dit het moment dat je hulp van een expert nodig hebt. Hoe vaak word je wel niet geconfronteerd met websites die volledig gericht zijn op zichzelf, met luikjes zoals ‘onze geschiedenis’, aanprijzingen van producten, verdere uitleg over wat ze doen en waarom ze er zo goed in zijn.

Bouw je website rond je klanten

Met inbound marketing moet je het roer volledig omgooien: maak de klant duidelijk waarom al deze zaken hén verder kunnen helpen, in plaats van het over jezelf te hebben. Het is essentieel om buyer persona’s te ontwikkelen, zodat je je klant begrijpt en hier online op kan inspelen.

Hou rekening met het surf- en koopgedrag van je buyer persona's

Eerst moet je nagaan welke zaken werken op je website, en welke niet. Een proces waarbij hulp van experten op vlak van marketing zeker geen luxe is. Door te focussen op tools van bijvoorbeeld Google Analytics en heat maps kom je meer te weten over het surfgedrag van je bezoekers, en de manier waarop ze jouw website gebruiken.

Vervolgens zorg je er voor dat elke pagina een specifiek doel heeft. Denk aan de buyer’s journey, maar net zo goed aan de letterlijke weg die bezoekers afleggen zodra ze op je website terechtkomen: wat zijn de logische stappen die ze ondernemen? Heb je extra content of calls-to-action nodig om hen te stimuleren om bepaalde stappen te ondernemen?

Zorg voor eenvoudige navigatie

Er kunnen heel simpele verklaringen zijn voor het feit dat mensen niet verder te lijken klikken. Neem daarvoor even je eigen surfgedrag als uitgangspunt. Als je online op zoek gaat naar iets, is de kans groot dat je start met een zoekopdracht in Google. Vervolgens kies je één van de suggesties die op de eerste pagina verschijnen, maar als deze pagina niet snel genoeg de informatie weergeeft waar je naar op zoek bent, ben je snel weer verdwenen.

Zorg er dus voor dat je bezoekers zo snel mogelijk kunnen geraken waar ze willen zijn, met een minimum aan kliks. Bied verschillende manieren aan om je door je website te navigeren. Deze vuistregels zijn daarbij een handige opsteker.

  • Op elke pagina plaats je links in de footer voor de content waar je zo veel mogelijk verkeer naartoe wil leiden.
  • Creëer een menu waarbij bezoekers intuïtief kunnen aanvoelen wat de volgende stap zou moeten zijn.
  • Gebruik links tussen je verschillende pagina’s en vormen van content, zodat bezoekers zich met één muisklik verder kunnen verdiepen in je verhaal en aanbod.

Responsive design

Vaak moet een website nog aangepast worden om perfect te functioneren op tablet of smartphone. Mensen gebruiken steeds vaker verschillende apparaten om te surfen en dit zal in de toekomst enkel toenemen. Volgens een recente studie zouden tabletgebruikers zelfs 50% meer uitgeven dan mensen met een PC.

Je kan dus niet anders dan hiermee rekening houden en ervoor zorgen dat je voor een responsief webdesign hebt.

Dus betekent dit dat je een volledig nieuwe website nodig hebt?

Nee. Afhankelijk van het verkeer en de conversies die je momenteel kan voorleggen, is optimaliseren vaak de belangrijkste stap.

Het klopt: een aantrekkelijk design kan enkel een positieve invloed hebben. Toch is het belangrijker dat een bezoeker eenvoudig kan navigeren, op elk mobiel apparaat. Investeren in het optimaliseren van je website, is dus een prioriteit. 

startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers