blijf op de hoogte

Sterft cold calling een langzame dood?

Bel-me-niet-meer lijst
3 min

Cold calling is al jarenlang een populaire tactiek bij sales. Maar hoe vaak gebeurt het dat jouw koud telefoontje aan de andere kant van de lijn op wild enthousiasme mag rekenen? Hoe vaak word je afgewimpeld en uiteindelijk zelfs afgewezen? Ben je er wel nog van overtuigd dat cold calling je goede resultaten oplevert?

Stel je voor dat je als vertegenwoordiger enkel nog moet bellen naar mensen die je telefoontje verwachten én verwelkomen. Dat die persoon aan de andere kant van de lijn niet enkel een naam heeft, maar iemand is waar je ook de noden en verwachtingen van kent. Onmogelijk, of juist niet?

Sterft cold calling een langzame dood? En wat kan jij daar aan doen?

Mensen contacteren wanneer ze dat willen

Goed nieuws: je hebt geen glazen bol nodig om te voorspellen wanneer mensen jouw telefoontje op prijs zullen stellen. Door gebruik te maken van inbound marketing leer je jouw potentiële klanten beter kennen en leid je hen doorheen het beslissingsproces. Door hun gegevens te verzamelen weet je precies op welk moment ze voor je klaarstaan.

Dat wil dus zeggen dat je mensen opbelt wanneer ze dat willen. Denk even aan de impact die dat heeft op je onderneming.

Het komt je branding ten goede. Hoe denken mensen over jouw bedrijf als je hen voortdurend stoort en lastigvalt met ongewenste telefoontjes? Heel wat anders dan wanneer je hen opbelt, nét als ze meer interesse hebben gekregen in je product of dienst. 

Ook de efficiëntie gaat er flink op vooruit!
Een groot percentage van de mensen die je opbelt, bereik je op het verkeerde moment - op een tijdstip dat ze liever met rust worden gelaten, maar net zo goed op het verkeerde moment tijdens hun beslissingsproces.

  • Deze mensen zijn nog niet klaar om te kopen en vaak weet je als beller zelfs niet of ze écht baat hebben bij jouw oplossing. Je probeert hen via de telefoon warm te maken voor iets waar ze misschien geen nood aan hebben, met verspilde tijd van zowel jij als je geërgerde lead tot gevolg.
  • Door mensen op te bellen wanneer ze dat willen en verwachten, benut je de kracht van je salespersoneel volledig.
  • Door mensen niet te vroeg in het proces te contacteren, loop je de kans niet dat je potentiële klanten verliest. Mensen storen is namelijk de ideale manier om ervoor te zorgen dat ze afhaken.

Hoe kan inbound marketing zorgen voor betere sales?

De meeste mensen hebben veel slimme verkooptrucjes nu wel door en houden er allesbehalve van. Dat principe beaamt inbound marketing volledig en stelt daarnaast ook een alternatief voor. Wat als je je leads beter kan leren kennen?

Door gericht onderzoek te doen naar je doelpubliek en hoe jij hen precies kan helpen, kan je ervoor zorgen dat je online exact kan inspelen op wat ze nodig hebben. Je brengt het hele aankoopproces in kaart en dankzij de inbound funnel heb je een duidelijk beeld van je meest kwalitatieve leads.

Deze leads zijn klaar om je product of dienst te kopen en hoef je dus niet langer te overtuigen dat ze jou nodig hebben. Deze mensen willen tijd vrijmaken voor je telefoontje, dat dan ook nog eens een aangenaam gesprek wordt omdat je deze lead veel beter kent en elkaars verwachtingen stukken beter kan inschatten.
Inbound marketing betekent dus: minder bellen, maar méér sales van hoge kwaliteit.

Wat brengt de toekomst voor cold calling?

De bel-me-niet-meer-lijst blijft groeien. Mensen geven aan dat ze de ongewenste telefoontjes beu zijn. Als ze op zoek zijn naar informatie, vinden ze die zelf wel online. Wie ben jij om daar tegenin te gaan?

Maak niet dezelfde fout als je concurrenten. Als je ambitieus bent en duurzame groei wil realiseren, is het tijd om te beslissen welke richting jouw bedrijf zal inslaan. Inbound marketing helpt je om je plek op internet te veroveren. Ben je klaar om de vernieuwing te omarmen?

startersgids online marketing
startersgids online marketing
startersgids online marketing
startersgids online marketing
startersgids online marketing