blijf op de hoogte

Inbound 2016: welke uitspraken moet je onthouden?

Inbound 2016
6 min

Het jaarlijkse evenement ‘Inbound 2016’ is niet te missen als je op zoek bent naar inspiratie, nieuwe inzichten en concrete tips op vlak van marketing. Met sprekers als Arianna Huffington en Seth Godin in het verleden, is het in ieder geval duidelijk dat er behoorlijke kleppers op het programma staan.

Laten we even duiken in de belangrijkste keynotes.

 

Brian Halligan & Dharmesh Shah

Altijd interessant om te horen wat de oprichters van HubSpot te zeggen hebben over de evolutie van inbound marketing, waarbij zowel de term als de praktijk door het bedrijf op punt werden gezet.

 

2006 vs 2016

Halligan start met vergelijkingen tussen de markt zoals die 10 jaar geleden was, en hoe we er nu voor staan. Daarbij komen toch een paar belangrijke verschillen naar boven.

  • In 2006 konden je prospecten online kiezen tussen zo’n 4 à 5 verkopers. Momenteel ligt dat aantal eerder op 14 à 15 verkopers. Het aanbod is dus flink gestegen, maar de vraag is hetzelfde gebleven… dat betekent: meer competitie.
  • Terwijl mensen zich vroeger volledig verdiepten in blogs en lezen, houden ze zich nu bezig met kijken. Video’s zwaaien de plak.
  • 10 jaar geleden werd sociale media sporadisch gebruikt. Nu spenderen de meeste mensen er ettelijke uren per dag op.
  • Vroeger hielp Google om het antwoord te vinden op elke vraag. Momenteel gééft Google het antwoord op elke vraag. Dat zie je ook terug in de paid search: van 50% AdWords-advertenties above the fold, zijn we naar 100% gegaan.

Wat volgens hem de komende jaren de belangrijkste veranderingen zullen genereren in marketing en sales? De verwachtingen van prospecten. Ze zullen steeds meer personalisatie, automation, self-service en end-to-end-ervaringen verwachten. Als een Uber of een AirBnB hen die totaalervaring kan bieden, zullen ze niet genoeg nemen met minder.

 

End-to-end experience met Uber

Hoe je op al die trends kan inspelen als marketeer?

  • Stop met zoeken naar een blogger en begin met zoeken naar een filmmaker. Je content zou volgend jaar voor de helft uit video moeten bestaan.
  • Ga volledig op in sociale media. Dat is wat je prospecten namelijk ook doen: hun hele sociale interessesfeer speelt zich hier af.
  • Content repurposing wordt het belangrijkste doel bij je tekstuele content. Zorg ervoor dat je je content perfect afstemt op je verschillende communicatiekanalen en breng ze in beweging.

 

Hoe je op al die trends kan inspelen als sales?

Op dit vlak houdt Halligan het kort. Terwijl je vroeger alle informatie had als sales-verantwoordelijke en daarmee een zekere macht had, moet je je nu volledig aanpassen aan de wensen van je prospecten. Mensen hebben veel meer impact op hoe de sales te werk gaat. Verkoop dan ook enkel aan hen op de manier dat ze dat willen.

E-mail? Less is more.

Cold calls? None is more.

Trials? A taste is more.

 

Natuurlijk kan de marketingwereld er niet meer hetzelfde uitzien als 10 jaar geleden. Het is dus onze taak om nieuwe trends in de gaten te houden en mee op de trein te stappen richting sociale media en video.

 

Rand Fishkin: How to keep up with Google?

Tijd om wat technischer te gaan. De oprichter van Moz en Inbound.org komt vertellen over de huidige staat en toekomst van SEO. En gezien zijn curriculum, kan hij het weten.

We hebben het allemaal al lang geweten: Google maakt het ons moeilijk. Elke keer als we alles volgens het boekje lijken te doen, gooien ze de hele boel weer overhoop. Denk maar aan AdWords: als er veranderingen plaatsvinden, gaat de click-through-rate omhoog…  om dan weer te dalen wanneer mensen die nieuwe look gewend raken. The law of shitty CTR, ook wel genoemd.

 

Een leven naast Google

De haat-liefdeverhouding met Google komt duidelijk verschillende keren naar voren. Zo probeert Fishkin ons er op te wijzen dat Google ook niet alles is. Je hebt ook nog andere zoekmachines, zoals Amazon of Duck Duck Go, die een pak meer gebruikers tellen dan je zou durven denken. Denk eens na: kunnen mensen die op zoek zijn naar jouw aanbod je misschien ook via andere wegen ontdekken? Het lijkt bijna een verboden gedachte.

Durf ook de data die je van Google krijgt, in twijfel te krijgen. Denk maar eens aan de volume data die je krijgt bij AdWords, waarbij verschillende zoektermen gegroepeerd worden onder een brede noemer. Of aan het feit dat bepaalde zoekwoorden verborgen zijn: niet-commerciële zoektermen brengen hun weinig conversies op, dus waarom zouden ze je erop laten bieden?

Als je de beste data wil, zal je Google moeten betalen. En zo word je eens temeer het slaafje van Google.

 

Fishkin geeft ook tips om je potentieel te verwezenlijken buiten Googles grenzen.

  • Zo geeft hij bijvoorbeeld mee dat je meer moet inzetten op content repurposing. Publiceer het altijd eerst op je eigen website en kijk dan of retargeting of remarketing mogelijk is via Medium, Youtube, je zegt het maar.
  • Zorg ook voor een betere linkstrategie. Terwijl vroeger ‘zo veel mogelijk’ goed genoeg was, moet er nu een duidelijk doel zijn, een aanpak, concrete tactieken (link nudges, partnering met relevante websites en verkopers) en meetbare KPI’s. Linkbuilding vraagt tijd, waardoor veel bedrijven hun projecten vroegtijdig stopzetten. Probeer long-term linkbuilding daarom aan te vullen met short-term linkbuilding hacks.

 

Google User Intent

 

Rekening houden met Google

Vaneigens krijgen we ook veel tips om onze SEO te verbeteren met behulp van Google.

  • Gebruik bijvoorbeeld search suggest en related search bij je zoektocht naar de juiste keywords. Hierbij ga je meer relevante resultaten verkrijgen dan bij de suggesties in AdWords. Denk ook aan termen die semantisch of thematisch aan elkaar gelinkt zijn.
  • Kijk naar je resultaten in verband met de SERP-features. Moet je meer video’s gaan maken of juist inspelen op kant-en-klare antwoorden? Al eens gedacht aan optimaliseren voor afbeeldingen, zodat je in de visuele grafieken terechtkomt, in plaats van text-only?
  • On-page SEO heeft steeds minder invloed op je ranking zelf. Anderzijds stem je je content af op de zoekopdracht: hoe beter de match, hoe flinker Google je vindt. Een betere website-ervaring resulteert nog steeds in een betere ranking.

Google krijgt steeds meer inzicht in de bedoeling achter bepaalde zoekopdrachten. Als je ‘famous circle of big rocks’ ingeeft, krijg je de Wikipedia-pagina van Stonehenge. Wij mogen dan misschien het slaafje van Google zijn, Google is nog steeds het slaafje van de klant. Zonder ons de vraag te stellen over wat dat dan van ons maakt, komt het hierop neer: alles draait erom de bezoeker gelukkig te maken. Zorgt jouw content daarvoor, dan word je beloond. Als iedereen echter meteen wegklikt als ze op je pagina terechtkomen, kan jouw website zelfs uit de SERP’s gehaald worden.

Blijf dus gewoon doen waar je mee bezig was: klanten een geweldige online ervaring bezorgen. Daarmee raak je al een heel eind, ook op vlak van SEO.

 

Gary Vaynerchuk

 

Gary Vaynerchuk

Hij kan natuurlijk niet ontbreken: de man die zichzelf marketing-genie en Eminem tegelijkertijd waant. Een spreekbeurt doorspekt van ‘fucks’ en ‘shit’ zouden een ‘Wolf of Wall Street’-achtige compilatie kunnen opleveren, maar laten we toch even inhoudelijk de presentatie overlopen, die vooral ging over je dromen waarmaken, entrepreneurship en de American Dream. Maar bon, hij heeft toch ook een handvol zinnige dingen gezegd.

“The television is now the radio and the smartphone is the television. Social media are ABC, ESPN and MTV. The best show on those platforms will win.”

E-mail marketing is horseshit, sociale media is het nieuwe ding volgens Gary. De volgende zaken zijn het vermelden waard:

  • Dit is hét moment om met Facebook-advertenties te starten. De bedragen voor CPM liggen nu rond de 5 dollar, over anderhalf jaar zal dit makkelijk 6 keer zo hoog liggen.
  • Gebruik Facebook-video’s. Het is marketing, branding en sales in één geheel.
  • Probeer dingen uit in plaats van af te wachten of het een succes gaat worden. “Uber shouldn’t be created by Gareth & Travis but by Greyhound. Somebody young and hungry who has the internet is coming after your shit.”

We twijfelen een beetje of we voor de rest het advies moeten serieus nemen van iemand die naar eigen zeggen rijk is geworden van flessen wijn uitzuipen voor zijn webcam. Maar wat sociale media betreft heeft hij een punt. Het was ook niet voor niets één van de hot topics van het congres.

 

Proficiat: je bent terug mee met 'Inbound 2016'! 

Zo ben je weer op de hoogte van de lifechanging ideeën van je favoriete sprekers. Volgend jaar naar Boston afreizen voor ‘Inbound 2017’, lijkt ons in ieder geval niet slecht!

inbound pro
inbound pro
inbound pro
inbound pro
inbound pro