blijf op de hoogte

Hoe vermijd je blunders met je marketingbudget in 2017?

Marketingbudget 2017
4 min

Behalve goede voornemens en ijspistes brengt het nieuwe jaar ook een nieuw marketingbudget. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste inschattingen maakt? In welke tactieken moet je investeren en in welke juist helemaal niet? En als je eenmaal het budgetplan tot in de puntjes hebt opgesteld, moet je je verantwoordelijke er nog van overtuigen.

Waar moet je op letten als je het marketingbudget van 2017 opmaakt? En hoe vermijd je blunders?

 

Door je cijfers van 2016 niet te negeren

Het spreekt voor zich dat een nauwkeurige analyse van de marketingdata 2016 een goede basis vormt om te weten wat je in 2017 wel of niet moet doen. Maak dus een vergelijking met de budgetten en resultaten van je marketingstrategieën uit 2016 - SEA-campagnes, direct e-mail of e-mail workflows, je content marketing, alles. Hoe hebben ze gepresteerd en welke impact hebben ze gehad op je omzet? Enkel door echt te begrijpen welke platformen en strategieën succesvol waren voor jou in 2016, heb je een idee van waar die euro’s moeten gespendeerd worden in 2017.

Door duidelijke doelen op te stellen

No goals, no glory. Zorg dat al je marketingdoelstellingen voor 2017 SMART zijn (specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdsgebonden). Dat betekent dat je niet langer genoegen neemt met gewoon ‘nog beter doen’ in 2017. Jij komt met messcherpe doelen én de stappen om ze te bereiken. Weet je niet welke KPI’s je daarbij moet meten? Hier doe je alvast wat ideeën op. 

Door de trends van 2017 in de gaten te houden

Nieuwe technologieën zijn altijd spannend: is dit het gat in de markt? Of zal het niet aanslaan? Hoe dan ook blijven nieuwe trends zich opstapelen. Het is jouw taak om te analyseren waar je op moet inzetten en welke marketingtactieken een meerwaarde kunnen vormen voor jouw bedrijf. Laten we je alvast even een idee geven van de trends waar je echt niet omheen zal kunnen.

Social media marketing meten

Je moet wel blind zijn om niet te zien dat social media marketing groeit als kool. En je hebt ook geen glazen bol nodig om te voorspellen dat dit nog een tijdje zal blijven doorgaan. Waar veel marketeers wél een glazen bol voor gebruiken, is voor de analyse van hun resultaten via dit kanaal. Data verzamelen van sociale mediakanalen wordt al te vaak overgeslagen en dat is een fout die jij niet gaat maken! Want hoe kan je je vooruitgang op sociale media bijhouden als je de resultaten niet kan meten?

Video’s maken

Facebook staat vol filmpjes en dat heeft een goede reden. Mensen houden van korte en hapklare filmpjes in plaats van lange, droge tekst. Je budget voor video content verhogen, kan dus geen misstap zijn.

 

Cross Device Marketing

 

Cross-device marketing

De gemiddelde consument is bereikbaar via vijf toestellen. Je zou geen marketeer zijn als je daar geen kansen in ziet. Gebruik marketing automation om de meest effectieve marketingtactieken - zoals je in bovenstaande grafiek kan zien zijn dat momenteel e-mail marketing, organic search en conctent marketing - toe te passen op het ideale toestel.

Zo worden privé e-mails bijna enkel nog mobiel geopend. Een mobile e-mail hoort er heel anders uit te zien dan een desktopversie, dus hou hier rekening mee. Het draait er niet alleen meer om de juiste mensen te bereiken op het juiste moment, maar ook via het juiste toestel.

Klantgerichte marketing tijdens het shoppen

Dat mobile gewoon extréém belangrijk is wordt nog maar eens bewezen door 87% van de millennials, waarbij de smartphone vastgelijmd is aan hun hand. Er ontstaat dus ruimte om rechtstreekse marketing te richten aan klanten en hun telefoon tijdens het winkelen. Op die manier kan je nog meer en sneller relevante aanbiedingen en promoties bij je potentiële klant krijgen, wat een extra duwtje in de rug kan zijn om te kopen.

Een nieuwe generatie marketeers

Marketing automation en big data zorgen ervoor dat marketing en informatica steeds meer in elkaars vaarwater komen te zitten. Of wat dacht je van een social media marketeer, die makkelijk een filmpje of infographic moet kunnen monteren? Een marketeer wordt meer en meer een manusje-van-alles en het is normaal dat je niet alleen met al die taken kan jongleren. Daarom is het belangrijk om in te zetten op het juiste talent dat je kan ondersteunen bij je marketing: of dat nu om een nieuwe werkkracht, een freelancer of een marketing agency gaat.

Inbound marketing 

Je volledig focussen op de klant, nieuwe trends omarmen, erkennen dat marketing gepersonaliseerd en gestoeld op cijfers moet zijn, het is volledig in lijn met de principes van inbound marketing. Al deze ontwikkelen werken het best binnen een overkoepelende strategie.

Hoe krijg je jouw beoogde marketingbudget voor 2017?

Een goede voorbereiding is belangrijk. Stel duidelijke doelen op en realistische manieren om deze te kunnen behalen. Door alles zo concreet mogelijk te maken en overtuigende cijfers voor te leggen, verhoog je je kansen om een leidinggevende van jouw strategie te overtuigen. Toon dat je weet waar je over spreekt en vermijd op die manier blunders.

30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips