blijf op de hoogte

Het resultaat van inbound marketing

Resultaat van inbound marketing
4 min

Klinkt allemaal veelbelovend, die inbound marketing. Maar voor je er helemaal wild van wordt, zou je toch graag eerst wat resultaten zien… Geen probleem! Speciaal voor jou onderzocht een student dit jaar de return-on-investment met het gebruik van HubSpots marketingsoftware. En de resultaten waren de moeite.

HubSpot is een uitstekend platform voor inbound marketing. Na een studie van heel wat tools, hebben wij deze gekozen als degene die ons het best helpt sterke resultaten neer te zetten.

We gaan in dit artikel dieper in op de resultaten die met HubSpot specifiek behaald werden. Doordat hierover een pak cijfers beschikbaar zijn, kan je een waarheidsgetrouw beeld krijgen van de resultaten die je mag verwachten.

 

Resultaten van inbound leads door gebruik van HubSpot

De harde cijfers

Deze tabel toont de stijging van het aantal leads per maand van bedrijven die voor HubSpot kozen. Zoals je ziet belooft dit een enorme groei: 3 keer meer leads binnen het jaar.

Andere belangrijke punten in het onderzoek waren:

  • Verkeer: 4,10 keer meer bezoekers per maand binnen het  jaar.
  • Winst: 72% van de gebruikers zag een hogere winst binnen een jaar.

Benieuwd naar de andere resultaten? Lees dan hier het volledige rapport na!

Hier ontdek je onder meer ook statistieken die aantonen dat een hoger percentage leads in klanten wordt geconverteerd en grotere winsten uit sales worden gehald. Waarom die cijfers dan toch iets lager lijken te liggen dan de verbluffende statistieken op vlak van je verkeer en leads?

De manier waarop leads in klanten geconverteerd worden, hangt sterk af van de manier waarop je sales aanpakt. Inbound sales en smarketing zijn essentieel om een verkoopmodel te ontwikkelen dat moderne klanten nog kan overtuigen. Deze nieuwe manier van sales, die een einde maakt aan het ingeburgerde prospecteren en pushen, blijft voor veel vertegenwoordigers en bedrijfsleiders een moeilijke stap.

Een voorbeeld vol resultaten

Nectafy is een dikke, vette naam op het gebied van inbound marketing. Hun respect voor HubSpot lijkt soms bijna op aanbidding, maar dat is niet altijd zo geweest!

In dit artikel lees je hoe ze na een sceptische testfase overtuigd werden van het platform. Die sterke resultaten zijn een gevolg van het feit dat je met een overkoepelend platform werkt, dat heel wat features combineert. Natuurlijk kan je al deze marketingtools wel apart gaan zoeken in een goedkopere versie, maar de conclusie van Nectafy is: “Yes, you can cobble together tools for cheaper, but the best tools will always work better.” Klinkt aannemelijk.

 

Organic search rate resultaat met HubSpot

Waarom zorgt HubSpot voor sterke resultaten? 

Zoals je in dit onderzoek van OverGo studio kan zien, betekent het niet dat je gedoemd bent zonder HubSpot. In deze studie werd het organisch verkeer gemeten van bedrijven die twee keer per week een blogpost plaatsten. 170% meer verkeer is lang niet slecht… maar 590% zouden we helemaal gestoord durven doen.

Met HubSpot kan je je ranking opportunities checken: ga na met welke zoekwoorden je een hoge plaats in de zoekmachines kan verwerven. Je kan ook in de gaten houden welke zoekwoorden veel verkeer trekken maar weinig conversie teweegbrengen, op welke zoekwoorden je concurrenten inspelen en ranken en ten slotte ook al je inspanningen aan bepaalde campagnes koppelen. Dit heeft dus duidelijk een positieve impact op het organisch verkeer.

 

Conversion rates resultaat met HubSpot

Ook de conversion rates liggen een pak hoger bij bedrijven die gebruik maken van HubSpot. Ook dat kan aan tal van tools liggen… maar deze zijn toch grote kanshebbers:

  • Met HubSpot kan je een gepersonaliseerde boodschap brengen met je calls-to-action. Deze knoppen stimuleren bezoekers om verder te klikken. Niet alleen kan je de juiste CTA bij de juiste content plaatsen - zo kan je bij een blogpost mensen aanmoedigen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief en bij je productpagina je prijzengids aanbevelen, je kan ook verschillende vormen uittesten om te achterhalen welke CTA het beste werkt en zelfs smart CTA’s implementeren, die detecteren of bezoekers al geconverteerd is door een bepaalde CTA in het verleden (en hierop reageert door een andere CTA te tonen).
  • Ook smart lists kunnen hun impact hebben: deze tool voert automatisch updates uit en verplaatst je contacten op basis van criteria die jij hebt ingevoerd. Segmenteren op basis van een bepaalde actie die een bezoeker heeft uitgevoerd op de website is dus perfect mogelijk, wat de opvolging nog efficiënter kan maken!

 

Heb jij hoge verwachtingen van het resultaat van inbound marketing?

Zoals we - misschien wel tot vervelens toe - al hebben herhaald: je hebt HubSpot niet nodig om je inbound marketing goed aan te pakken. Maar het zal je wel iets meer organisatie en geduld kosten.

De resultaten met dit platform zijn sterker door het volledige inzicht in je marketing tools. Niets kan nog aan je alziend oog ontsnappen en ja, dat heeft natuurlijk een positief effect op je algehele opvolging. Door meer informatie en meer accurate data te kunnen raadplegen, kan je sneller en efficiënter werken, waardoor je weer meer leads kan verwerven voor minder geld. Als je op die manier je inkomsten en uitgaven gaat berekenen, is het meteen al een pak goedkoper.

Benieuwd naar de resultaten die jij kan bereiken met inbound marketing? Ontdek hoe je er zelf mee kan starten. 

startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers