blijf op de hoogte

Wat is de buyer's journey?

Buyer's Journey op blogposts toepassen
5 minuten

Met inbound marketing bestook je je klanten niet in het wilde weg met informatie of aanbiedingen. Je gaat gericht te werk en spreekt leads aan op het juiste moment. Hoe weet je wat het juiste moment dan is? Wel, daar kan de buyer’s journey je mee op weg helpen.

Wat is de buyer's journey? 

De buyer’s journey bestaat uit de verschillende stadia die een koper doorloopt voor hij of zij tot aankoop overgaat. De buyer’s journey schept een model om de noden van je potentiële klant in kaart te brengen. Daarbij ga je na hoe vragen en problemen zich binnen verschillende situaties in de buyer’s journey kunnen voordoen en hoe je dit kan ondersteunen met informatie door marketing of sales.

Als inbound marketeer zullen je leads zich ook door de marketing funnel begeven: dit is een trechtervormige structuur die potentiële kopers doorheen verschillende fases in je bedrijf leidt. Terwijl de buyer’s journey dus eerder gaat over de persoonlijke fase waar een koper zich in bevindt, gaat de inbound marketing funnel over de opeenvolgende fases van bezoeker tot klant.

Klanten verwerven met inbound marketing

Hier zien we een duidelijke troef van inbound marketing terug: het stimuleren van koopgedrag hoeft niet enkel door de sales te gebeuren, maar is ook sterk afhankelijk van goede marketing. Doordat leads naar de juiste content worden geleid op het juiste moment en voldoende worden opgevolgd - wat makkelijk kan via bijvoorbeeld e-mail automatisatie - doorlopen ze de verschillende fases van de buyer’s journey.

Dankzij deze strategie kunnen marketing en sales voor een ijzersterke samenwerking zorgen.

Welke fases zien we terug in de buyer’s journey?  

Buyer's Journey

Bewustwording (awareness)

Een potentiële klant ervaart een probleem en gaat op zoek naar mogelijke oplossingen. Door zoekwoorden in te tikken probeert de klant zo meer weten komen, dus in dit stadium is zoekmachineoptimalisatie het belangrijkste: met een goede SEO-strategie, scoor je hoog in de rankings.

Op dit moment zijn potentiële klanten vooral op zoek naar neutrale informatie die hun pijnpunten blootlegt en mogelijke oplossingen voorstelt.

Content offers tijdens deze fase zijn: educatieve content aan de hand van blogposts, e-books, whitepapers, rapporten en research.

Overweging (consideration)

Potentiële klanten hebben nu een duidelijk beeld van hun nood aan een bepaald product of specifieke dienst. Nu willen ze weten wat hun opties zijn. Er volgt een proces van vergelijken en afwegen, waarbij ze liever geen eenduidige keuzemogelijkheid krijgen… nog niet, althans. Op dit moment moet jij dus informatie verschaffen die potentiële kopers nog meer inzicht geeft in hun eventuele aankoop.

Content offers tijdens deze fase zijn: vergelijkingen van producten of diensten, gidsen voor gevorderden of live materiaal zoals podcasts en video’s.

Beslissing (decision)

Hoe zorg je er nu voor dat deze leads bij jou zullen kopen? Dit is het moment om content te verschaffen die volledig op de aankoop gericht is.

Content offers tijdens deze fase zijn: getuigenissen van tevreden klanten, case studies van je product of dienst, een gratis trial of demo en verhalen over jouw bedrijf.

Hier kan je ook pay-per-click-advertenties inzetten om duidelijk te maken dat je product of dienst voor een beperkte tijd met korting beschikbaar zijn en zo een gevoel van urgentie bij je potentiële klanten op te roepen.

Hoe zorgt de buyer's journey voor een betere relatie met je klanten?

Vanuit deze strategie leef je je volledig in in de wensen en noden van de klant. Je content evolueert mee met hoe de klant zich doorheen de verschillende fases beweegt. Op die manier kan je bedrijf zich onderscheiden als een behulpzame en betrouwbare bron van informatie, die klanten stimuleert om je te vertrouwen en uiteindelijk voor jou te kiezen.

Wat is het verschil tussen de buyer’s journey en de customer lifecycle?

Marketing betekent soms: goochelen met termen. En dan is het verschil tussen bepaalde principes niet altijd even duidelijk.

De ‘customer lifecycle’ of ‘buyer lifecycle’ is het actieve proces waarin potentiële kopers door de inbound funnel bewegen, wat aangestuurd wordt door de marketing en sales. Hierbij worden verschillende fases van elkaar onderscheiden, waar de inspanningen van  marketing en sales tot in de puntjes op worden afgestemd.

Op de buyer’s journey kan je echter niet zo makkelijk grip krijgen. De tijd die een potentiële klant nodig heeft om van awareness naar decision te gaan, zou een paar uur kunnen duren, maar net zo goed een paar maanden. Daarom moet een marketeer zorgen voor een ervaring van bijzondere kwaliteit, om maximale tevredenheid te bereiken in elke fase van de journey. Hoe meer educatieve, behulpzame content je creëert, hoe meer kans je hebt op een buyer’s journey die tot een aankoop bij jouw bedrijf zal leiden.

Hoe zorg je ervoor dat de buyer’s journey en customer lifecycle optimaal op elkaar inwerken?

Wanneer een potentiële klant voor het eerst op je website terechtkomt, kan hij of zij zich al in verschillende stadia van de buyer’s journey bevinden. Het is dus jouw taak om educatieve content aan te bieden die ingaan op de noden die iemand kan hebben in zowel de awareness-, consideration- en decision-fase.

Als deze potentiële koper vertrouwen in je krijgt, zal hij of zij waarschijnlijk in de marketing- of salesfunnel terechtkomen, door bijvoorbeeld een formulier in te vullen, zich in te schrijven op een nieuwsbrief of een contactmoment aan te vragen. Eenmaal je deze informatie te pakken hebt, kan deze lead ook binnen de customer lifecycle geplaatst worden.

Zie je het belangrijke verschil? De buyer’s journey is afhankelijk van de acties die een klant onderneemt, terwijl de customer lifecycle gestuurd wordt door de acties van de marketeer.

Hou rekening met elke reis die een klant kan afleggen

De lifecycle is een onderdeel van de buyer’s journey waarbij je als marketeer zo goed mogelijk probeert tegemoet te komen aan de wensen en noden van je lead. De buyer’s journey is de volledige ervaring die een klant heeft met je merk, wat je als marketeer niet helemaal in de hand hebt.

Voor een kwalitatieve ervaring zorg je voor behulpzame content bij elke fase. Op die manier groeit het vertrouwen en de interesse, waardoor een potentiële klant sneller in een nieuwe fase kan belanden.

Zorg voor sterke smarketing: marketing en sales werken samen, om toe te happen op het juiste moment. Als een team zorgen jullie ervoor dat de klant niets liever wil dan een aankoop te doen.

30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips