blijf op de hoogte

Wat zijn content offers en waarom zijn ze zo belangrijk?

wat zijn aanbiedingen in inbound marketing?
4 min

We hebben het in de inbound wereld nogal vaak over content offer. Maar wat wordt daar nu precies mee bedoelt? In welke vormen komen ze? En wat betekenen ze voor je bedrijf?

Als vast onderdeel van de gereedschapskist van inbound marketing is de aanbieding een belangrijke schakel in het sprokkelen van leads. Een krachtig middel voor de groei van je bedrijf dus! Daarom hebben we het er zo vaak over en daarom is het interessant om te weten waarover het gaat. We bekijken wat het is, hoe het werkt en geven enkele voorbeelden.

Wat houdt een aanbieding in?

Een content offer is een stuk content die je gratis aanbiedt aan je prospects en leads in ruil voor hun gegevens. Het is de bedoeling dat je met die gegevens de potentiële klant beter leert kennen en een stap dichter komt bij een volgend contactmoment.

In principe heb je minstens 3 types aanbiedingen nodig die telkens aanleunen bij een bepaalde fase in de verkooptrechter of ‘funnel’. De funnel wordt gebruikt om in te schatten hoe dicht een lead bij een aankoop staat. Dit wordt gemeten aan de hand van welke content de lead of prospect in kwestie al heeft geconsumeerd.

 

  • Top of the Funnel (TOF)
  • Middle of the Funnel (MOF)
  • Bottom of the Funnel (BOF)

Iemand in de TOF bevindt zich in de bewustwordingsfase van zijn aankoopproces. Hij heeft een probleem ondervonden en begint te zoeken naar oplossingen. Dit is de grootste groep, maar uiteraard zal niet iedereen die je website voor het eerst bezoekt uiteindelijk klant worden.

Leads die al wat verkend hebben, maar nog niet klaar zijn om je te contacteren of gecontacteerd te worden, zitten in de MOF. Ze zijn nog volop oplossingen aan het overwegen.

Een BOF-lead staat het dichtst bij een aankoop. Dit is natuurlijk de kleinste groep, het smalle stuk van de trechter. Deze leads zijn klaar om in contact te komen met je sales afdeling.

Een aanbieding helpt een bezoeker of lead naar de volgende stap

De bedoeling van aanbiedingen is dat je leads of prospects ermee naar de volgende fase kan leiden in de funnel. Ze maken leads van bezoekers en prospects, en ze maken klanten van leads. Daarom is het interessant om aanbiedingen te hebben die elk type bezoeker aanspreekt.

En hoe lager de lead in de funnel te vinden is, hoe meer gedetailleerde inhoud ze verwachten. Idealiter, vooral in de B2B sfeer, heb je zelfs een aanbieding die de specifieke problemen van het bedrijf van de lead bespreekt.

Enkele voorbeelden:

Content offers heb je in vele maten en vormen. Eigenlijk kan je elk stuk inhoud, zij het geschreven, gefilmd of ingesproken, omvormen tot een aanbieding.

  • e-books
  • whitepapers en gidsen
  • video’s
  • presentaties
  • demo
  • cases van succesvolle projecten
  • podcasts

Een aanbieding kan dus van alles zijn. Zolang de waarde ervan maar groot genoeg wordt ingeschat door de bezoeker of lead, zodat ze hun gegevens er voor over hebben.

Leer je doelgroep beter kennen

Content offers helpen je prospects en leads niet alleen de overstap te maken naar de volgende fase in de funnel. De informatie die je krijgt laat je weten aan welke potentiële klanten je meer energie kan spenderen. Als je met andere woorden begrijpt welke soort mensen ingaan op je aanbiedingen, leer je je doelgroep beter kennen en kan je toekomstige content daar dan ook beter op afstemmen…

Hou vooral hier rekening mee: hoe waardevoller je aanbieding, hoe meer informatie je kan vragen. Zo vraag je voor een aanbieding gericht op TOF bezoekers best niet meer dan hun naam en e-mailadres. Meer heb je in het begin ook niet nodig, want als je te veel energie steekt in een TOF-lead, loop je het risico tijd te verliezen aan iemand die nog helemaal niet zeker is of ze wel bij jou willen aankopen.

Een BOF-lead heeft dan weer meer aan een aanbieding die concreet beschrijft hoe jouw bedrijf hun probleem kan oplossen. Bijvoorbeeld met een gedetailleerde casus, of een demo van je product… Die informatie heeft meer waarde en dus kan je ook om meer informatie vragen. Als je meer te weten komt over hun sector, bijvoorbeeld, of hun grootste uitdagingen, kan je je beter voorbereiden op een eventueel gesprek…

Help je klanten nog beter dankzij content offers

Content offers tonen aan dat je begaan bent met de problemen van je publiek. Het is relevante informatie aantoont dat je over expertise beschikt en dat je de bezoeker of lead vooruit wil helpen. Als ze hiervan overtuigd worden, zullen ze je oplossing veel sneller overwegen!

startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers