blijf op de hoogte

Leads generen van topkwaliteit: the basics

Leads van hogere kwaliteit dankzij inbound marketing
4 minuten

Een website moet bezoekers aantrekken, dat is een feit. Het liefst worden deze bezoekers klanten, en daarnaast nog eens trouwe klanten. Bij voorkeur gebeurt dat op een kostenefficiënte en eenvoudige manier. Wil jij weten hoe je leads kan genereren van topkwaliteit? Wij vatten de basics samen: op naar meer prospecten die echt interesse hebben in jouw bedrijf. 

Veel meer kwalitatieve leads dankzij inbound marketing

Bij een outbound strategie verspreid je informatie en promoties over een zo groot mogelijke groep mensen via advertenties, tv- of radiospots en telefoon- of e-mailmarketing via aangekochte contactlijsten. Het lijkt logisch dat je hierdoor zo veel mogelijk potentiële klanten aanspreekt, maar helaas is het tegendeel waar.

Je marketing wordt te weinig toegespitst op je doelgroep, waardoor je een heleboel minder kwalitatieve prospecten aantrekt. Hoewel je dus misschien meer bezoekers kan aantrekken, converteren deze in veel mindere mate in klanten! Deels investeren in outbound marketing hoeft dus niet per se een slecht idee te zijn, maar inbound marketing zorgt ervoor dat je leads aantrekt die veel meer potentieel hebben als klant. 

Wat maakt inbound marketing anders?

Inbound marketing zorgt niet alleen voor snellere en betere conversies van bezoekers naar klanten, het is ook een pak goedkoper dan de gemiddelde outbound strategie. Volgens statistieken van Salesforce kost een outbound lead je gemiddeld 61% meer dan leads door middel van inbound marketing! Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, die inbound marketing. Maar wat houdt het nu precies in?

De basis van inbound zie je in de verschuiving van de focus op je bedrijf, naar de focus op de klant. Je komt tegemoet aan hun noden en wensen, in plaats van een verkooppraatje te houden. Je stimuleert hen om verder mee te gaan in het verkoopproces, waarbij ze niet het gevoel hebben iets aangesmeerd te krijgen.

Dat doe je door waardevolle inhoud te creëren. Door de informatie die je wint over je bezoekers en door profielschetsen van jouw ideale klant te maken, zorg je voor interessante content op je website, die bezoekers prikkelt omdat ze meer willen leren.
Op die manier komen ze bij jouw aanbod terecht. Dankzij jouw geweldige inhoud laat je jouw bedrijf niet alleen meer uitblinken als expert in het veld, maar voelen leads zich ook meer persoonlijk betrokken. Ze voelen dat jij hen wil helpen en zijn daardoor veel sneller geneigd om tot een aankoop over te gaan. Simpel, toch?

Inbound marketing: de basics

Dat je superartikels en een vernieuwend aanbod op je website moet hebben, is nu wel duidelijk. Maar zijn er nog regeltjes waarmee je rekening mee kan houden als je als beginnend inbound marketeer aan de slag wil gaan?

1) SEO (Search Engine Optimization): een kostbare technische check-up

SEO is een technische zaak om absoluut rekening mee te houden. Zorg er niet alleen voor dat de inhoud van je website makkelijk te vinden is door bezoekers, maar ook door zoekmachines. Het komt er op neer dat je de belangrijkste zoekwoorden verwerkt in de volgende onderdelen:

  • URL van de pagina
  • Titel van de pagina
  • Header
  • Namen en beschrijvingen van afbeeldingen
  • Tekst zelf

Dit is je on-page SEO. Let ook op de off-page SEO, waarmee je bruggen bouwt tussen je verschillende pagina's. Kijk maar eens naar de pagina die je op dit ogenblik aan het lezen bent: je bent hier waarschijnlijk terechtgekomen omdat je meer wilde weten over het effect van inbound marketing op het verkrijgen van klanten. Niet alleen is het handig om bezoekers door te verwijzen naar eigen pagina's, zodat ze beter geholpen kunnen worden, maar door voldoende inbound links toe te voegen scoor je ook beter in zoekmachines.

Vergeet zeker niet om regelmatig door te linken naar je landingspagina's. Het is nog altijd de bedoeling dat je bezoekers ook daadwerkelijk klanten worden.

2) Bloggen: geef leads iets om te lezen

Goede content, wat is dat dan? Informatie die inspeelt op de wensen van de klant, creëer je aan de hand van blogging. Kruipt heel wat werk in, maar resultaat is gegarandeerd.

Naast de persoonlijke band die je opbouwt met de klant, krijg je weer meer kansen om de juiste zoekwoorden op de juiste pagina's te incorporeren. Daardoor trek je weer nieuwe bezoekers aan en krijg je een pak meer kwalitatieve leads binnen.

3) Sociale media: ga verder dan je eigen website

Aanwezigheid op sociale media vormt een derde luik dat onontbeerlijk is. Je hebt heel wat interessante inhoud aangemaakt, maar nu moet je die nog gaan delen met het juiste publiek. Sociale media vormen een belangrijke tool om nieuwe klanten aan te trekken en te voeden.

Weet je niet goed waar je moet beginnen? Volg dan gerust onze goede raad op.

Een goede basis om leads te genereren

Nu ken je de basis van inbound marketing: investeren in waardevolle content zorgt ervoor dat je vanaf het begin kwalitatieve leads aantrekt.

Verwacht echter niet meteen een stormloop aan nieuwe klanten. Het vereist geduld, nieuwe invalshoeken en verschillende tests om te weten te komen welke strategieën voor jou het beste werken. Toch zijn er enkele basisstappen, zoals we hierboven beschreven, die je niet mag overslaan.

Hou altijd je cijfers in de gaten. Weet hoe je presteert en ga voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om het beter te doen. Alleen iemand die het beste wil voor zijn klanten, zal ook de beste klanten krijgen.

30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips