Waar ondernemers en marketeers groeien
Trends & inspiratie
Wij zijn ervan overtuigd dat inbound marketing de weg naar de toekomst is. Waarom is dit radicaal anders dan traditionele, outbound marketing? Een eerste belangrijk verschil: omdat mensen niet langer lastig gevallen worden. Ze worden niet geconfronteerd met duffe reclame, maar kiezen voor je bedrijf omdat ze zélf interesse tonen.
Is het nog mogelijk om mensen te boeien in digitale tijden? Ja hoor. Je moet het gewoon anders aanpakken.
Telefoontjes waar je niet om vroeg, spam in je mailbox en meer reclame dan tv-programma’s… het zijn vormen van marketing, maar ze zijn niet bepaald geliefd.
En eigenlijk is dat maar logisch ook. Het digitale tijdperk draait al jaren op volle toeren en dat heeft ervoor gezorgd dat mensen actief op zoek gaan naar producten of diensten. Als je een probleem hebt, haal je toch gewoon de laptop erbij om een gepaste oplossing te vinden?
Het heeft geen zin meer om consumenten zaken op te dringen die ze niet willen. Het is tijd voor een mentaliteitswijziging: mensen helpen staat nu centraal. En dat kan enkel een positieve impact hebben op de klantenervaring, jouw branding en verkoopcijfers.
Inbound marketing stoort mensen niet, maar trekt ze naar zich toe.
Eén van de grootste uitdagingen van de moderne marketeer is om een vertrouwensrelatie op te bouwen met hun doelgroep. Met inbound marketing werk je aan die band door een relevante bron van kennis te vormen. Je gaat op zoek naar de pijnpunten van je ideale klant en je ontdekt met welke uitdagingen ze worstelen. Vervolgens speel je in op hun verschillende ervaringen tijdens dit proces. Niet om hen erin te luizen, maar om hen zo efficiënt mogelijk te helpen.
De verschillende fases waar je klanten zich in bevinden hebben allemaal een specifieke aanpak nodig, omdat ze de klant verder stuwen in het aankoopproces. Je zal dus geschikte vormen van content en communicatie moeten ontwikkelen, wil je in elke fase zo doelgericht mogelijk te werk gaan.
Seth Godin voorspelde de dood van reclame al in 1999. Hij stelde vast dat mensen steeds minder gestoord wilden worden, maar in aanraking wilden komen met producten waar ze echt geïnteresseerd in zijn.
Hij benoemde de storende marketingvormen als ‘interruption marketing’ en de standaard die tegenwoordig inzet op de wensen van de klant ‘permissiong marketing’.
Vroeger beleefden we reclame volledig anders. Maar met de opkomst van het internet is dit snel en drastisch veranderd: plots was er een overload aan reclame, minder tijd en, gestimuleerd door de snelheid van het web, een kortere tijdsspanne.
Interruption advertising zien we in de meeste traditionele marketingtechnieken zoals billbords en televisiespots. Bij deze techniek betaal je letterlijk geld om mensen te storen en te dwingen om jouw vorm van reclame te beleven.
Hoe vaak word jij verrast door een gevatte of grappige reclamespot? Heel af en toe is een copywriter op een tof idee gestoten, maar meestal kan je niet snel genoeg wegzappen of -bladeren. Denk maar aan die talloze spotjes voor waspoeder: ze zijn saai, niemand geeft een moer om wasproducten en je hebt geen flauw idee wat er nu beter zou zijn aan Dash dan wel Ariel. Het waspoeder dat je jezelf aanschaft heeft waarschijnlijk veel meer te maken met gewoonte dan het stralende effect dat je in een reclame hebt opgemerkt
De laatste jaren wordt online marketing gekenmerkt door ‘permission’: mensen geven je toestemming om je marketing op hen los te laten. Mensen kiezen ervoor om je te volgen op Twitter of je website te bezoeken.
Er is een reden waarom ze jou die toestemming geven: je moet iets interessant of zinvol aanbieden, waardoor de mensen naar je wìllen luisteren. Inbound marketing zet hiet volledig op in: door waarde aan te bieden via content, kiezen mensen bewust voor jouw marketing.
Klinkt goed, niet?
Nu komt het moeilijke deel. Als inbound marketing exact is wat je nodig hebt, zal je niet alleen je marketing moeten veranderen… maar ook jezelf. Een shift van interruption naar permission marketing betekent grote verandering op vlak van:
Tijd om het tijdperk van interruption marketing af te sluiten. Het is tijd om je klanten te vinden op het juiste moment: wanneer ze het willen, waar ze het willen en hoe ze het willen. Alleen op deze manier kan jij een blijvende waarde blijven bieden.