blijf op de hoogte

Geniet van blijvend resultaat met inbound marketing

Geniet van blijvende waarde door je marketing zelf te bezitten
5 minuten

Huur je of bezit je je marketing?

Wat gebeurt er als de volgende crisis in je marketingbudget hakt? 

Heb je een marketingmachine die blijft doorwerken op zo goed als volledige capaciteit? Of kan je er meteen de stekker uittrekken?

Je huurt je marketing als je investeert in Google Adwords, advertenties in print of radio, brochures, mailings en callcenters. Je stopt hier een bepaald budget in en in ruil daarvoor genereren deze media leads voor je. Maar wat gebeurt er als je minder investeert? Je krijgt meteen ook een pak minder leads binnen.  

Met inbound marketing heb je je marketing volledig in eigen handen. Je bouwt aan een content machine. Omwille van budgettaire redenen kan het best dat je een periode minder content zal creëren, maar wat gebeurt er dan? Jouw marketing loopt gewoon door en de leads blijven binnenstromen. 

Niet alleen is en blijft alle content die je produceert in je eigen bezit, daarnaast ontwikkel je zelf processen, op maat van je bedrijf. En het mooiste van dit alles is dat jouw eigen bezit blijft opbrengen, in tegenstelling tot outbound marketing.

Wat is het verschil tussen inbound en outbound?

Grafiek Traditionele vs Inbound Marketing

Traditionele marketing lijkt je bedrijf even een enorme boost te geven. De zaken gaan goed maar... dan blijft die gehoopte stroomversnelling toch uit. Je beseft dat je voortdurend geld moet injecteren om leads te verwerven. 

Bij inbound gaat het anders. De eerste zes maanden zijn zwoegen. De resultaten lijken maar povertjes te zijn. Toch is het zeker niet het moment om de handdoek in de ring te gooien. Inderdaad, je hebt die eerste maanden nodig om de marketingmachine op gang te krijgen... maar eenmaal dat deze goed en wel draait, is die niet meer te stoppen. De opbrengst stijgt, in plaats van tot stilstand te komen. 

Met outbound marketing huur je je distributiekanalen. Ook als de advertentie een succes is, kan je die niet voor eeuwig gaan gebruiken. Als het een succes wordt, heb je geluk. Als het geen succes wordt, staat er heel wat geld op het spel. Hoe dan ook komen de leads slechts voor een beperkte tijd binnen. Daarna is het weer tijd voor een nieuwe campagne, een nieuwe boodschap, en nieuwe manieren om deze te publiceren.

Inbound marketing is helemaal anders, omdat de distributiekanalen in je eigen bezit zijn. Je verwerft leads die zich zelf inschrijven, je krijgt een betere ranking door het gebruik van de juiste zoekwoorden, je ontwikkelt volgers op sociale media. Natuurlijk is het creëren van content nog steeds niet gratis, maar het is een pak goedkoper dan de meeste outbound kanalen. Bovendien levert inbound op én blijft ook werken na de creatiefase of zelfs tot na de campagne - een bijzonder groot voordeel.

Beheer zelf je verschillende kanalen

Met outbound marketing hanteer je een lineaire strategie. Je verspreidt een boodschap die eenheid ademt over verschillende media: radio, televisie, direct mail, sponsors.

Daarna is het afwachten wat de resultaten betreft. Je gaat data checken, ontdekken welke media het minder deden en budgetten herverdelen, waarna het spel weer van vooraf aan begint.

Inbound marketing draait om een holistische strategie. Er is een complexer gebruik van verschillende digitale kanalen en je bent betrokken bij de voortdurende opvolging ervan. De website versterken, effectieve content ontwikkelen, eigen methodologieën implementeren en dit alles op elkaar afstemmen is essentieel om het beste resultaat te behalen.

Je hebt dan ook een volledig andere instelling nodig om op deze manier te werken. Meten en verbeteren gebeurt tijdens het proces en niet na afloop. Deze methode vergt vaak wat aanpassingsvermogen, maar zal je meer effectieve en efficiënte campagnes opleveren. Niet alleen het resultaat van dergelijke campagnes, maar ook deze manier van werken, zal een positief resultaat hebben op lange termijn. 

Waarom is het belangrijk om je marketing te bezitten?

1) Volledige controle over alle gegevens

Doordat je meer controle hebt over de verworven data, heb je meer controle over de advertenties zelf. Logisch, toch? Deze data zijn de basis voor het verder uitwerken en toespitsen van je campagnes.

Door de gegevens juist in te zetten, krijg je een volledig inzicht in het gedrag van gebruikers, wat je versterkt in je analytische visie op het implementeren van de juiste content, met de meest effectieve calls-to-action. Je kan je landingspagina’s optimaliseren, je e-mail marketingcampagnes aanpassen op basis van populariteit en je ideale klanten beter leren kennen. Waarom zou je zo’n fantastisch hulpstuk uit handen geven?

Door data intern te kunnen analyseren en te interpreteren, kan je ook een stapje voor zijn op de competitie - vooral als zij nog steeds hun user data huren. En die voorsprong kan je handig gebruiken!

2) Versterk je huidige marketing dankzij nieuwe inzichten

Al je data worden samengebracht onder één dak, binnen één systeem. Je hebt de controle over het volledige proces.

Daardoor wordt je data veel meer geïntegreerd dan wanneer deze verdeeld wordt onder verschillende partijen, zoals dat gebeurt bij outbound marketing. Bovendien is de informatie die het je oplevert, een pak meer uitgebreid en accurater dan degene die derden je zouden kunnen bezorgen. Door bijvoorbeeld data te combineren van iemands gedrag op de website en diens interessevoorkeuren in content, kan je veel meer gepersonaliseerde en doelgerichte e-mail marketing op poten zetten.

Door deze data kan je ook je website optimaliseren, remarketing, retargeting of gedragsanalyses uitvoeren om dichter bij een hogere conversieratio komen. Laten we even concreet tonen hoe deze data een verschil kunnen maken voor jou.

  • Een meer effectieve conversie. Door informatie te vergaren doorheen het proces, kan je weer nieuwe datasets ontwikkelen die je helpen om je gebruikers nog beter te leren begrijpen.
  • Het gaat niet enkel om het verzamelen van data, maar door in-house diepgaande en doeltreffende analyses erop uit te voeren. Zo kan je bijvoorbeeld een beter beeld krijgen van je verschillende klanten en advertenties koppelen aan hun profiel. Deze doelgerichte manier van werken kan enkel een positieve impact hebben op de inkomsten.
  • Door een uitgebreid inzicht in het gedrag van je gebruikers, kan je nog meer content op maat gaan creëren. Je kan bezoekers nog meer van relevante informatie voorzien, bijvoorbeeld door bijpassende content offers te plaatsen naast een blogpost.  
  • Doordat je zo goed op de hoogte bent, kan je blijvende waarde bieden. Door je specialisatie in targeting op maat, word je interessant voor partners die jou in hun advertentienetwerk willen. Ten slotte ben jij degene die weet hoe je perfect de de juiste  mensen kan bereiken!

Geniet van blijvend resultaat en neem je marketing zelf in handen

Smijt je graag geld door het raam? De jammere waarheid is dat outbound marketing daarvan het equivalent is. Natuurlijk hoef je niet meteen alle vormen van advertenties uit je marketingmix te schrappen, maar het is belanrijk om je eigen data en inzichten te verwerven.

Enkel op deze manier kan jij je klant beter leren kennen dan je concurrent. Daarbij komt nog eens kijken dat je je campagnes van A tot Z kan controleren en de werkprocessen kan blijven gebruiken, ook als je een einde maakt aan de investering.

30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips