blijf op de hoogte

3 stappen om de perfecte e-mail te schrijven

De perfect nieuwsbrief
3 minuten

Als onze mailbox het al niet voor ons doet doen we het zelf wel: belangrijke e-mails onderscheiden van spam, die we dan onverbiddelijk richting prullenmand sturen. Is het niet frustrerend dat dat jouw e-mail, waar bloed, zweet en tranen voor hebt gelaten, hetzelfde lot beschoren kan zijn?

Maar niet als het van ons afhangt. Door rekening te houden met de juiste zaken, zorg jij ervoor dat je e-mail doel raakt. Volg deze 3 stappen om de perfecte e-mail te schrijven.

Stap 1: Welke titel gebruik je?

Gebruik taal die tot actie aanzet.

Werkwoorden staan daar voor bekend (‘like’, ‘download’, ‘koop’), al willen deze de dichterlijke vrijheid al eens belemmeren. De titel is jouw plek om mensen te overtuigen: vertel ze daarom kort en helder wat ze kunnen doen met de informatie in jouw e-mail.

Hou de waarde voor de gebruiker steeds voor ogen. Dat geldt dus ook voor de rest van je mail.

Personaliseer!

Laten we even duidelijk stellen dat de tijden waarin ‘Hallo, *insert FIRST NAME*’ het summum van personalisatie waren, lang voorbij zijn. Segmentatie is hetgene waar je nu beter op inzet. Denk aan de verschillende types klanten die interesse kunnen hebben, in verschillende (combinaties van) producten. Zorg voor variërende titels die inspelen op die verschillende noden.

Wees helder

Het eerste wat veel mensen doen bij het bedenken van een titel, is nadenken over een catchy headline. Je kan nog zo snedig uit de hoek komen als je maar wil, als je lead de mail niet helemaal vertrouwt, mag je het alsnog vergeten. Je eerste prioriteit moet duidelijkheid zijn: wat kan de gebruiker van je mail verwachten? Als je je titel daarbovenop nog eens leuk, grappig, of ronduit geniaal kan maken, is dat alleen maar een dikke plus.

Het onderwerp moet in lijn liggen met de copy.

Net zoals je calls-to-action en landingspagina’s moeten matchen, moeten je titel en boodschap volledig op elkaar afgestemd zijn. Spreek je in de titel over een promo-actie? Schrijf dan ook enkel over deze actie, zonder eerst nog een hele uitleg te geven over ditjes en datjes.

Stap 2: Hoe schrijf je een e-mail?

E-mail open rates zeggen een pak minder dan je zou denken. Hoe zit het met de clickthrough rates? Als deze teleurstellen, betekent dat dat er iets mis zit in de tekst. Hoe pak je dat aan?

Wees relevant

Niet alleen ga je mails segmenteren zodat de juiste mail bij de juiste persoon terechtkomt, ook in de tekst zorg je voor voldoende personalisatie. Door meteen duidelijk te maken hoe deze gebruiker jou zou moeten kennen, bijvoorbeeld. Leg daarbij uit waarom je hen mailt en hoe jouw informatie hen kan helpen.

Aanspreken in de tweede persoon enkelvoud

Je’ en ‘jij’ in plaats van ‘ik’ en ‘wij’, want je wil je tekst op de lezer richten, niet op jezelf.

Maak de voordelen duidelijk

Veel e-mails gaan over de fantastische kenmerken van een product of dienst, zonder dat leads wordt duidelijk gemaakt welke voordelen zij hierbij kunnen hebben. Sta dus liever stil bij de voordelen die de inhoud van jouw mail hen oplevert.

Wees bondig

Het is moeilijker dan je denkt: je hebt een heleboel informatie die je wil meegeven, maar slechts een beperkte aandachtsspanne van je lezer. Hou jezelf dus het doel van je e-mail voor. Een lezer zal niet elk woord in zich opnemen, dus het is belangrijk dat hij of zij de boodschap meekrijgt na het scannen van een mail. Korte, heldere punten en een opvallende call-to-action kunnen je daarbij helpen.

Stap 3: Hoe zet je je lezer nu tot actie aan?

Een overtuigende tekst moet ondersteund worden door een goede call-to-action. In een e-mail moet deze nog extra opvallen, omdat mensen deze vluchtig scannen. Hoe ziet zo’n effectieve call-to-action-knop eruit?

  • Knap design: Door gebruik te maken van een knallende kleur. Volgens onderzoek zouden groen en oranje daarbij het beste scoren. Zorg voor een groot tekstformaat en, hoe simpel het ook mag klinken, laat het duidelijk zijn dat het om een knop gaat die aanklikbaar is.
  • Goede copy: Een opvallende knop gaat hand in hand met een tekst die de lezer bij de kraag vat. Helder, bondig taalgebruik dat tot actie aanzet, is hier dus extra belangrijk.  

Een goede e-mail geeft resultaat

Met een perfecte e-mail zet je mensen tot actie aan. Je communiceert helder en tegelijkertijd ook persoonlijk, wat vertrouwen oplevert. Dankzij dit vertrouwen klikken mensen verder, en dat is wat je wil bereiken! Een hoge open rate betekent namelijk niets zonder clickthroughs...

30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips