blijf op de hoogte

Onze kennis delen met je marketing- en salesteam

Smarketing
4 minuten

We hebben dezelfde missie: onze bedrijven laten groeien. Wij kunnen je helpen door je te ondersteunen in je online marketing, en daarbij houden we niet alles voor onszelf! Ons doel is dat je bedrijf, na de nodige begeleiding, in staat is om je inbound marketing zelfstandig op te volgen. Met veel plezier willen we dus onze kennis met je delen.

Waar kunnen we je marketing- en salesteam mee helpen? Ontdek hoe je zelf een expert kunt worden in inbound marketing!

1) Buyer persona’s creëren

Buyer persona’s zijn de basis van al je acties. Het is dan ook de bedoeling dat je persona’s kan creëren die tot in de puntjes kloppen. Door op de juiste manier onderzoek te voeren en je buyer persona’s regelmatig te herevalueren, weet je op elk moment de juiste boodschap naar hen uit te sturen, via de juiste communicatiekanalen.

Je weet wat hun marketing triggers zijn en doet zoekwoordenanalyse op regelmatige basis. Je houdt niet enkel rekening met de manier waarop mensen op zoek gaan naar je product of dienst, maar ook met hun achterliggende motieven hiervoor. Door je buyer persona’s door en door te kennen, kan je content op maat gaan creëren.

2) Contentstrategie

Een goede contentstrategie is essentieel. Het bepaalt of er verkeer naar je website zal getrokken worden en of je mensen verder in je marketing funnel zal kunnen zuigen. We stellen een inbound marketing funnel op op maat van je bedrijf, zodat je een goed beeld hebt van de verschillende stadia waarin leads zich kunnen bevinden tijdens je marketingproces. We denken strategieën met je uit om hen verder door de funnel te drijven.

Een belangrijke strategie hierbij is inzetten op de buyer’s journey. We gaan na welk proces je buyer persona doorloopt voor hij of zij kiest om te kopen. We creëren content voor elke fase: zo is er altijd content beschikbaar voor leads, of deze nu in de awareness-, consideration- of decisionfase van de buyer’s journey zitten.

Het is erg belangrijk dat je een voortdurende mix van content kan aanbieden. Zowel qua media (blogs, video’s, infographics) als qua stadia van de buyer’s journey. Een degelijke planning wordt de basis van je contentstrategie.

3) Lead nurturing

Je creëert alle content die leads kunnen stimuleren om een stapje verder te gaan in het aankoopproces. Nu is het cruciaal om je marketing automatisatie hierop af te stemmen: door lead scoring en workflows krijgen de juiste mensen de juiste boodschap op het juiste moment.

E-mail automatisatie zorgt ervoor dat leads bepaalde content in hun mailbox ontvangen na een download of een andere specifieke actie op je website. Op basis van het gebruikersgedrag krijg je een beeld van waar de lead zich in de funnel bevindt, ben je beter op de hoogte van zijn of haar interesses en kan je bijgevolg gepersonaliseerde content voorzien.

Het belang van bepaalde acties die een gebruiker kan uitvoeren, ga je vastleggen aan de hand van lead scoring. Je bespreekt met de sales welke acties belangrijk zijn en kent deze een hoog cijfer toe. Content offers in het stadium van awareness impliceren dat een lead nog niet erg ver in het aankoopproces zit, waardoor de leadscore minder hoog is. Dat wil niet zeggen dat je deze mensen gaat verwaarlozen: door lead nurturing toe te passen, begin je die score omhoog te krikken!

We brengen dus je workflows in kaart en passen ze toe. Dit zijn processen op maat van je bedrijf, die je ook na onze begeleiding kan blijven gebruiken en optimaliseren.

4) Inbound sales

Met inbound marketing sta je er niet langer alleen voor. Je gaat intensief samenwerken met de sales om mensen beter te helpen en leads sterker op te volgen. Door de geïntegreerde aanpak zijn sales veel meer op de hoogte van de interesses van leads en de acties die elke gebruiker al uitgevoerd heeft op de website. Er wordt goed afgesproken wanneer een lead sales-qualified is, waarna op basis van hun score of een cruciale actie een automatische melding kan doorgegeven worden aan de sales.

Dit betekent vaak ook een radicale verandering in het salesproces: doordat je op het juiste moment kan toehappen en veel beter bewust bent van de wensen van de lead, kan je veel gerichter gaan communiceren. Het is geen verrassing dat dit ook op vlak van sales een pak meer resultaat oplevert, met daarnaast natuurlijk meer positieve ervaringen van potentiële klanten met je bedrijf.

De manier waarop de sales in z’n werk gaat, verandert mee met inbound marketing. We kunnen je begeleiden om deze nieuwe mindset te implementeren en je mensen klaar te stomen voor inbound sales.

5) Analytics

Dit alles krijgt een sausje van analyse en optimalisatie. We bieden je de tools om alle cijfers te meten en op te volgen. We spenderen uitgebreid de tijd om je te leren werken met deze features en leggen je uit hoe je alles kan interpreteren en verbeteren.

Willen we onszelf onmisbaar maken? Stiekem misschien een klein beetje. Toch is het erg belangrijk voor ons dat we bedrijven kunnen helpen in hun digitale groei en dat ze hier een zelfstandigheid in kunnen verwerven. We delen onze kennis graag met je marketing- en salesteam, omdat we ervan overtuigd zijn dat inbound marketing een positieve impact zal hebben op hun werking en resultaten.

30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips
30 leadgeneratietips