Waar ondernemers en marketeers groeien
Trends & inspiratie
Laten we één ding duidelijk maken: het is niet de naam die het verschil maakt, maar het systeem dat erachter zit. Hoe veel tools gebruik jij vandaag om je marketing te beheren? Monitoring, publishing, e-mail marketing, een CMS, een CRM, ... vermoedelijk zijn ze allemaal verdeeld over verschillende programma's.
Welke impact zou het hebben als deze allemaal geïntegreerd werden binnen één tool? Wel, met HubSpot hoef je je het niet langer af te vragen.
Onderzoek gerust je opties: wie weet vind je wel software die een even betrouwbare, geïntegreerde aanpak inhoudt? Laten we in ieder geval even bespreken welk effect een integrale methode heeft op je marketingprestaties.
Doordat alle tools aan elkaar gekoppeld worden, kun je elk detail nauwkeurig controleren, zonder het overzicht te verliezen. Bovendien kan je leads volgen doorheen hun volledig proces van bezoeker tot klant.
Nu kan je echt te weten komen welke kanalen hebben gewerkt. Eindelijk kan je ontdekken welke effectief naar omzet leiden, op basis van harde cijfers en data. En daar kan je handig gebruik van maken door er meteen op in te spelen.
Volgens de regels van inbound marketing heb je content losgelaten op je website, die SEO-vriendelijk is en voorzien van een prachtig en gebruiksvriendelijk design. Dit, aangevuld met promotie en distributie via sociale media, is de basis voor het aantrekken van bezoekers.
Oké, die heb je alvast naar je website gekregen. Maar hoe transformeer je hen nu in leads?
Opnieuw gaan je content offers een rol spelen: bezoekers worden aangetrokken door jouw content, maar krijgen deze niet langer gratis en voor niets. Op een landingspagina ruilen ze een brokje informatie over zichzelf in voor jouw content offer en zo transformeert je bezoeker langzaam maar zeker in een kwalitatieve lead.
Door een opeenvolging van dit soort micro-conversies, wordt je lead zachtjes door de inbound marketing funnel gedreven.
Hier vinden die belangrijke conversies plaats. In HubSpot vind je templates terug zodat je ze snel en simpel in elkaar kan steken, naast de mogelijkheid om zelf een template samen te stellen of te importeren.
Val je leads niet lastig met vragen die je hen al gesteld hebt. Met HubSpot krijg je de kans om ‘progressive profiling’ in te schakelen bij de ontwikkeling van een formulier. Dat betekent dat deze formulieren automatisch eerder gegeven antwoorden elimineren en je de kans geven om andere, relevante vragen te stellen.
Voor leads op je landingspagina belanden, moeten ze er op één of andere manier wel naartoe getrokken worden. Calls-to-action zijn knoppen die je over je website verspreidt om leads te stimuleren een bepaalde actie te ondernemen. Je kan ze snel en eenvoudig in elkaar zetten via HubSpot, waarna je ze op de pagina’s van je website plaatst, waar je maar wil. Al bestaan er wel een paar richtlijnen om een goede CTA in elkaar te zetten.
De smart CTA’s van HubSpot maken je het bovendien ook mogelijk om je op een specifieke doelgroep te richten: duid aan welke CTA je verschillende bezoekers te zien krijgen. Zo kan iemand die al verschillende content offers heeft gedownload al wat meer concrete tips aangereikt krijgen dan iemand die voor de eerste keer je website bezoekt.
Via een call-to-action komen bezoekers terecht op een landingspagina met een conversieformulier. Wat gebeurt er nadat ze hun gegevens hebben achtergelaten?
Workflows worden gebruikt om marketingtaken te automatiseren. Hierbij is het interessant om voor een marketingmix te zorgen: zend je leads verschillende types content, toegespitst op hun interesses en waar ze zich precies bevinden in het aankoopproces.
Deze vorm van automatisatie is het tegengestelde van onpersoonlijk: je houdt rekening met de verwachtingen en doelen die jouw verschillende leads kunnen hebben en speelt er op in.
Naast dit soort e-mails kan je ook andere marketingactiviteiten automatiseren. Zo kan je bijvoorbeeld leads automatisch aan een lijst ter opvolging toevoegen wanneer ze een bepaalde actie ondernemen. Stel nu dat je lead een trial uitprobeert van jouw product… dan is de kans groot dat hij of zij echt interesse heeft en dan ook klaar is om benaderd te worden door de sales. Je kan er dan ook gerust voor zorgen dat de sales-afdeling automatisch een melding krijgt wanneer dit voorvalt.
Behalve het invullen van conversieformulieren en het downloaden van content offers zijn er nog interessante acties die je lead kan ondernemen. Frequent bezichtigingen van je website, of een bezoekje aan een pagina met een voorbeeldofferte, zouden zo signalen kunnen zijn dat je met een kwalitatieve lead te maken hebt, die sterker mag opgevolgd worden.
Wat is zo’n kwalitatieve lead dan? Dat bepaal je zelf, in samenspraak met de sales. Hierbij geef je een bepaalde score aan activiteiten. Leads worden gekwalificeerd op basis van hun acties en het cijfer dat daaraan gekoppeld is. In HubSpot kan je je lead scoring virtueel doorvoeren door de scores te koppelen aan bepaalde pagina’s, links, formulieren en andere interacties.
Deze data kunnen makkelijk en snel worden gedeeld met andere afdelingen, zoals de sales, wat je heel wat frustraties kan besparen.
Dat data zo makkelijk kunnen worden uitgewisseld, heeft voor een groot deel te maken met de contact database. Voor elke lead is er een apart document dat al zijn of haar interacties met het bedrijf toon. In chronologische volgorde en sinds het eerste contact.
We haalden nu de meeste revolutionaire technieken aan die geïmplementeerd worden door HubSpot. Daarnaast zijn er natuurlijk nog heel wat andere geïntegreerde tools, zoals:
Eerlijk is eerlijk: zelf zijn we helemaal overtuigd van HubSpot. Hoe dan ook is geïntegreerde marketing een must-have als je voluit wil gaan voor inbound. Het bied je de meest kwalitatieve opvolging van leads en helpt je je marketing op scherp te houden. En het beste, is dat niet wat we allemaal willen?