Waar ondernemers en marketeers groeien
Trends & inspiratie
Inbound marketing zonder buyer persona’s? Vergeet het maar. Buyer persona’s vormen je leidraad doorheen elke stap van het proces. Ze helpen je de behoeftes en wensen van potentiële klanten te begrijpen en te vertalen in de juiste content.
Deze content zorgt er uiteindelijk voor dat je doelgroep wordt aangetrokken, geconverteerd en uiteindelijk een klant genoemd mag worden.
Door een connectie te maken met persona’s, kan je meer geschikte content creëren, de juiste producten ontwikkelen, en voor een effectievere sales zorgen.
Je begrijpt dus wel dat ze belangrijk zijn. Waar moet je op letten als je een buyer persona wil creëren?
Het is niet altijd makkelijk om je ideale klant voor ogen te houden. Toch zijn er enkele veronderstellingen die je op voorhand mag maken, zonder daarbij een goudmijn aan klanten te mislopen. Als je materiaal verkoopt om te vissen, bijvoorbeeld, mag je er van uitgaan dat je eerste buyer persona geen tienermeisje zal zijn.
Op basis van deze antwoorden kan je enkele aannemelijke prototypes opstellen. Focus op één of twee persona’s zodat je met haalbare doelstellingen te werk kan gaan. Als deze eenmaal goed uitgewerkt zijn, kan je steeds op zoek gaan naar andere buyer persona’s.
Allemaal makkelijk gezegd, maar zo eenvoudig is het toch niet om een klant zijn ‘dromen en wensen’ te weten te komen? Wel als je uitgebreide research gaat doen naar je buyer persona’s! Dat gebeurt aan de hand van interviews met je huidige klanten.
Kies één primair persona, alle andere persona’s zijn secundair. Research, ontwikkelen en mikken op dit persona is je hoofddoel, pas daarna investeer je in je andere persona’s.
Buyer persona’s zijn semi-fictioneel. Dat betekent dat ze fictioneel zijn, maar anderzijds ook realistisch. Ze zijn specifiek, maar moeten toch op meerdere mensen van toepassing zijn. Je vertelt het verhaal van iemand die jouw klant zou kunnen zijn, waardoor je meer context en een beter inzicht hebt in het gedrag, de wensen en noden van deze persoon.
Verwerk voldoende specifieke informatie in het verhaal van jouw persona. Dat wil zeggen: zaken zoals demografische informatie, hun job en opleiding. Hoe ziet een dag er doorgaans uit bij hen? Wat zijn hun uitdagingen en pijnpunten? Waar zoeken ze nieuwe informatie? Hoe maken ze beslissingen voor aankopen?
Zoals je ziet zijn details belangrijk. Het lijkt soms bizar om zo veel tijd en moeite te steken in het creëren van een fictief persoon, maar het bezorgt je een niet te evenaren inzicht in jouw ideale klant. Deze research kan ervoor zorgen dat jij je onderscheidt van andere bedrijven, door klanten ten volle te kunnen bieden wat ze willen of nodig hebben.
Een buyer persona is nooit klaar: ze veranderen mee met je bedrijf, industrie en met de wereld in het algemeen. Aarzel dus zeker niet om ze regelmatig te evalueren en aan te passen!