blijf op de hoogte

Deze B2B sociale media mag je geen seconde vergeten

In-house-interne-copywriter
5 minuten

Software-, biotech- of bouwbedrijf? We hebben goed nieuws en slecht nieuws voor je.

Het goede nieuws is: wat de groei van volgers op sociale media betreft, kan jij de hoogste toppen scheren. Of zo bleek toch uit onderzoek van TrackMaven.

Maar dan het slechte nieuws: het gemiddelde softwarebedrijf presteert erg laag als het om social media engagement draait. Lager dan de 16 andere B2B-sectoren die zich op dezelfde kanalen bevinden.

B2B sociale media: het landschap

En, hoe doet jouw bedrijf het? Zou jij over je sociale media durven stoefen? Of heb je eerder rap-rap een Facebook aangemaakt die dezelfde behandeling krijgt als een verwaarloosde kamerplant?

In beide gevallen kan het geen kwaad om een opfrissing te krijgen: welke sociale netwerken hebben het hoogste engagement voor B2B-merken? En hoe zorg je ervoor dat je eigen bedrijf hier kan uitblinken? Kortom: welke sociale media mag je écht vergeten?

 

Instagram

Beetje branden

Slimme softwaremarketeers gebruiken Instagram om de voordelen van hun producten tentoon te spreiden. Toon je enthousiaste gebruikers de features en situaties waar je trots op bent, waarbij je niet enkel het verhaal van je bedrijf vertelt, maar je product ook sterker in de markt zet (want iedereen is er dol op).

 

Hashtags

Niet elke hashtag werkt. In tegenstelling tot wat veel mensen lijken te denken, rijg je niet wat woorden aan elkaar, maar kies je beter maximum vijf tags uit om je spamgehalte te verlagen. Eenmaal dat je dit onder de knie hebt, is Instagram perfect om bruggen te bouwen tussen jouw software en andere bedrijven. Check maar even deze post van Huawei, die inspeelt op alle commotie (en hashtags) omtrent de Earpods van Apple. 

Huawei: Reactie op Earpods Apple

Geen tijd om zelf alle sociale media in de gaten te houden? Gebruik dan bijvoorbeeld Hashatit om te ontdekken wat er populair is bij onder meer Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest. Kwestie dat je meteen kan inspelen op trending topics.

Wil je zelf hashtags hashtags creëren?  Zorg dat ze makkelijk zijn om te spellen en te onthouden en natuurlijk ook nog niet in gebruik zijn.  Zodra je een campagne lanceert met je hashtag, is het belangrijkste om de interactie op te volgen en zo veel mogelijk bij te dragen aan de conversatie. Hashtags zijn maar een beginpunt om engagement te kweken - de rest is jouw verantwoordelijkheid.

 

Bouwen aan de bedrijfscultuur

Je wil niet alleen je product in de spotlight zetten! Je bedrijf zelf verdient ook wel een beetje aandacht. Software kunnen snel nogal onpersoonlijk aanvoelen, dus dit is het moment om jullie menselijk kantje te tonen! Een levendig bureau en uitstapjes op vrijdagavond, mogen dus gerust op dit netwerk verschijnen. En het is ook nog eens een goede reden om een pint te gaan pakken met de collega’s.

 

Pinterest

Pinterest, is dat niet het sociaal medium voor verveelde huisvrouwen? Als je dat denkt, ben je heel wat kansen aan het missen. En daar ben je niet alleen in, want slechts 1 op de 4 B2B-marketeers zet actief in op het kanaal.

Waarom heeft Pinterest dan zo veel potentieel voor de softwareindustrie?

 

Infographics

Pinterest is een erg visueel medium. Beelden spelen een veel grotere rol dan bij pakweg LinkedIn of Twitter en daar zijn mensen toevallig erg dol op. Denk maar aan infographics - people dig that shit.

Je kan Pinterest dan ook perfect gebruiken om deze te verspreiden. Link hier je blogs of andere content aan, zodat mensen snel en duidelijk het referentiekader kunnen zien waarin je infographic thuishoort.

 

Blogs, tips en trends

Ook een bord voor je blogs kan interessant zijn. Gebruik het beeldmateriaal erbij als je fotopins. Een andere goede vorm van tekstuele content voor op je Pinterest, zijn bijvoorbeeld tips en trends uit je industrie. Terwijl je voor de gemiddelde klant niet het meest sexy product vertegenwoordigt, kan je hen door korte nieuwsupdates met ‘pinbare’ afbeeldingen toch weten te boeien.

Kijk maar even hoe Cisco dat doet.

Cisco: Pinterest inzetten voor tips en trends

 

Inspiratie

Uiteindelijk wordt Pinterest vooral gebruikt ter inspiratie. Oké, dat lijkt net iets makkelijker als het gaat over eten of design, maar hoe pas je dat toe op software?

Ga op zoek naar leuke quotes of influencers uit de sector om extra persoonlijkheid van je bedrijf te tonen. Het hoeft niet altijd heel strikt om de softwarebusiness te gaan: hou het fun-gehalte hoog, zonder de link met je eigen bedrijf volledig te verliezen.

 

Facebook

Het belang van Facebook komt meestal aan als een minder grote verrassing: maar liefst 89% van B2B-marketeers investeerden al in hun eigen Facebook-pagina en voorbeelden van succesvolle B2B- en B2C-campagnes zijn wijdverspreid. Toch twijfelen nog heel wat marketeers aan de echte impact van Facebook op uiteindelijke cijfers, zoals de conversierates en ROI.

Geloof ons: Facebook kan hier wel degelijk zijn steentje aan bijdragen. Maar zoals bij alles geldt dan dat je het ook juist moet doen.

 

Leads aantrekken

Nee, Facebook dient niet alleen om mensen in contact te brengen met je bedrijf of bestaande klanten af en toe wat te engageren. Je kan het ook perfect gebruiken om leads aan te trekken! Inschrijven op een nieuwsbrief of een whitepaper met conversieformulier - want ja, die extensie heb je gewoon op Facebook - bezorgt je de contactinformatie van paginabezoekers die anders zo moeilijk te pakken te krijgen is.

 

Close the loop

De bron waaruit je lead voortkwam is een belangrijke vermelding bij je contactinformatie. Het is de basis om na te gaan waar sommige van je marketingcampagnes een succes zijn en andere het dan weer minder doen - waarbij je een duidelijk inzicht wil in hoe je jouw Facebook-leads moet benaderen.

 

Content delen

Het ligt misschien voor de hand, maar is daarom niet minder belangrijk: post foto’s, video’s, blogposts op je pagina om engagement zoals shares, comments en likes teweeg te brengen. De bedoeling is om de conversatie te starten en aan te wakkeren!

Bezoekers naar je website krijgen? Gated content achter een conversieformulier verstoppen? Check dan zeker de verschillende calls-to-action die Facebook beschikbaar maakt en kies de logische stappen om je bezoekers in leads te transformeren.

marketing assessment
marketing assessment
marketing assessment
marketing assessment
marketing assessment